Lars Vilks konst har skapat stora kontroverser både inom Sverige och internationellt. Han lever under dödshot på hemlig ort med livvakter omkring sig dygnet runt. Han satte Sverige på kartan på ett sätt som de flesta svenskar känner sig mycket obekväma med.

Skotten i Köpenhamn av Niklas Orrenius. Albert Bonniers förlag, 2016.

I Skotten i Köpenhamn, Ett reportage om Lars Vilks, extremism och yttrandefrihetens gränser tar sig journalisten Niklas Orrenius an den utlösande faktorn från olika perspektiv och beskriver vad som hände sedan.

Orrenius idé om terrorskräck och politik

”Lars Vilks bor på hemlig ort med livvakter dygnet runt. 2015 överlevde han den terrorattack i Köpenhamn som krävde två liv. Han drömmer om att ställa ut sina verk på nytt. Men Vilks är radioaktiv. Det handlar om terrorskräck – men också om politik. Vems ärende går han?

En idé till en bok om extremism, terror och rädslor tog form. Skulle det gå att ta rygg på Vilks, trots de massiva säkerhetsarrangemangen? Och skulle man i så fall kunna få syn på vår tid, vårt samhälle och dess blinda fläckar?”

Var ligger yttrandefrihetens yttersta gräns?

Det är alltid intressant att läsa nutidshistoria. Vi följer tidningarnas reportage om vad som händer i omvärlden men det kan vara svårt att se de övergripande dragen och de underliggande faktorerna när man själv är en del av samtiden och debatten går hög.

Därför uppskattar jag Orrenius genomgång av Vilksaffären: en konstnärs teckningar vilka hittills har lett till att två människor som inte hade något med saken att göra har dött, ett flertal skadats, Sverige hamnade i en diplomatisk kris och Vilks själv lever under dödshot.

Orrenius använder sina journalisterfarenheter och talar med ett stort antal personer: Vilks, imamer vid ett antal moskéer, Sveriges förre statsminister Reinfeldt, människor inom konstvärlden och många andra.

Den underliggande frågeställningen är som bokens undertitel anger ”var är yttrandefrihetens yttersta gräns”. Efter att ha läst inser jag att detta är en fråga där det inte finns något svart och vitt, att det är en fråga som jag behöver tänka över.

Eftersom Orrenius är journalist ligger det inbyggt i honom att hålla distans till situationer och personer. (Även om journalistikens neutralitet är ytterligare en fråga att diskutera). I Skotten i Köpenhamn går Orrenius dock så långt som till att han visar läsaren hur han själv går igenom en förändrad inställning ju mer han blir indragen i affären. Han får själv erfara att högtflygande principer och ideal är en sak, men verkligheten en annan.

Marika

Skrivet av Marika

Tycker att man ska läsa det man känner för att läsa. Läser allt från Anna Karenina till facklitteratur om psykologi till Charlaine Harris True Blood-serie.

Yttrandefrihet och respekt: Skotten i Köpenhamn
Taggar:                                         

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *