Vissa böcker har en tydlig målgrupp. En sådan är Manglade dukar och vikta servetter av Ewa Klingberg. Detta är en roman som tematiskt berör mycket av det vi idag fokuserar på; till exempel möjligheten att jobba hemifrån, återbruk genom second hand och homosexualitet. Målgruppen är, som jag förstår det, kvinnor i övre medelåldern.

Manglade dukar och vikta servetter av Ewa Klingberg. Historiska media, 2017.

Efter en separation från en mästrande och ganska tråkig man står Felicia inför stora förändringar. Hon försöker sköta sitt jobb samtidigt som hon plötsligt blivit ägare till en stor hyresfastighet.

Eftersom hon själv bor där lär hon nu känna många av sina hyresgäster och vänskapen blommar. Även utanför denna bubbla dyker en ny bekantskap upp i antikvitetshandlaren Jonathan som Felicia känner sig dragen till. Men är han ens straight?

Jonathan hjälper Felicia att hitta möbler till paradvåningen och i en av dessa gömmer sig en hemlighet från det förflutna. Denna för oss till Nanny som när hon bara var en liten flicka blev städslad som piga i ett borgarhem på 1800-talet.

Som läsare får vi följa Nannys vindlande och ibland osäkra liv från barndom till död under en period som dominerades av emigrationsvågen till Amerika, första världskriget och tsarfamiljens fall.

Nannys liv sätts i kontrast med nutidens Felicia men ett samband finns mellan dem.

Bok som vänder sig till kvinnor i övre medelåldern

Det första jag konstaterar när jag läser Manglade dukar och vikta servetter är att jag inte hör till dess målgrupp. Jag är inte intresserad av heminredning eller antikviteter och jag är för ung för boken. I och med det är jag antagligen inte heller rätt person att fälla omdömen om den.

Lite måste jag dock säga! De bästa sekvenserna i boken är dåtiden, när vi följer Nannys liv. Det påminner mig om Ann Rosmans deckare som har ett liknande upplägg med kapitel omväxlande i nu- och dåtid. Även hos Rosman väcker det förflutna mer nyfikenhet hos mig än nutidshistorien. Kanske för att det är en tid jag själv inte upplevt och jag därför kan lära mig något om?

Klingberg väljer en långsökt och, för att vara uppriktig, osannolik twist i romanen då personerna blir del av historiens omvälvande vingslag. Hon måste ha känt att det behövdes ytterligare spänningsmoment. För min del tappar boken i trovärdighet genom detta eftersom Klingberg då vill få romanen att spänna över ytterligare genres.

För min del ser jag romanen som en feelgood för de kvinnor i övre medelåldern som uppskattar till exempel Karin Brunk Holmqvist.

Marika

Skrivet av Marika

Tycker att man ska läsa det man känner för att läsa. Läser allt från Anna Karenina till facklitteratur om psykologi till Charlaine Harris True Blood-serie.

Feelgood för de lite äldre

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *